پیستون و شاتون-نقش آنها در موتورهای دیزل

بوش پیستون یکی از از مهمترین اسباب یدکی خودرو محسوب میشوند و از خرابی موتور خودروی موردنظر، به شدن پیشگیری می

توسط ENSANEDIROOOOOOZ در 26 اردیبهشت 1401
بوش پیستون یکی از از مهمترین اسباب یدکی خودرو محسوب میشوند و از خرابی موتور خودروی موردنظر، به شدن پیشگیری می نماید بنابراین عملکرد آن از حساس فوق العاده بالایی برخوردار است. رینگ و پیستون از پاراگراف قطعات اضطراری موتور هستند که به شکل مکمل یکدیگر بوده و نقش مهمی را در عملکرد موتور بازی می کنند. شیار رینگ، دامنه، تاج و ترک گژن پین از پاراگراف قسمتهای اثبات پیستون ها هستند. به جهت تولید پیستونها ، طبق معمول از چدن خاکستری ، فولاد ریخته گری یا آلیاژهای آلومینیوم به کار گیری می شود. کالا رینگ پیستون از چدن خاکستری بوده و اهمیت قابلیت ارتجاعی است. و در ضمن با قابلیت ارتجاعی خوبی است. مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت ناشی از احتراق در گوشه و کنار احتراق سیلندر دارا هستند و قابلیت ارتجاعی مهربانی دارند. اهمیت دقت به حرکت پیستون و عکس العمل آن حساس دیوارهی سیلندر قطعهای به نام بوش در دربین سیلندر و پیستون قرار میگیرد که ضربات احتمالی پیستون را در دست گرفتن کرده و بهراحتی امکان ردوبدل دارد و احتمال تعمیر و تعویض پیستون را به حداقل میرساند. خدمت های زمان ای یک عدد از خط مش هایی میباشد که می تواند عیوب و فساد های خودروی شما را در اسرع وقت مشخص و معلوم کرده و قابلیت و امکان اقدامات پرسرعت قبل از بروز خسارات ناشی از افزایش صدمات را به جهت شما فراهم آورد. نصیب های اساسی شامل تاج، دامنه، و رینگ پیستون، ترک گژنپین و رینگ پیستون است. نیمه بالای یاتاقان ها به قطعه موتور نصب هست و نصفه زیر در محفظه های یاتاقان ها مهم که به قطعه موتور پیچ شده اند قرار دارد. عواملی چون محصول حلقه و کیفیت روغن استعمال شده در خودرو، در استهلاک این قطعه بی تاثیر نیست. علت رایج پیدایش این ایراد ، شکسته شدن بیرینگهای سوزنی needle bearings در نصیب سر پهناور یا ریز شاتون می باشد ( اما در موتورهای کوچکی که از این جور بیرینگها به کارگیری می شود چون اکثر زمان ها موتورهای بجای بیرینگ سوزنی از بوش بیرینگ استفاده می کنند یا یاتاقانهای ساده plain bearing ) یا این‌که حلقه پیستونها شکسته شده و یا خار محافظ گژن پین رها می شود و این ایراد را بوجود می آورد. هنگامی این خلل پیش آمده از بزرگی سر شاتون باشد باید بیرینگهای میل لنگ و بخشهای نشت بندی کننده را آموزش کارگزاری پیستون پراید نیز بده بستان کرد. هنگامی پیستون های اتاقک بیضوی گرم می شوند رخ بیضوی خود را از دست می دهند و گرد می شوند . علاوه بر آن پیستون های مونوترم استحکام و قدمت بیشتری دارند. در صورتی که پیستون ها را بر شالوده جور موتور مدل بندی کنیم، باید به دو نوع پیستون دو زمان و چهار روزگار اشاره کنیم. همانطور که تا قبل از این به به آن اشاره شد، حلقه و پیستون در هر موتور، با دقت به نوع طراحی آن، حیاتی گونه های و تعداد مختلفی هستند. ـ جمعآوری و پاک نمودن روغن از جداره سیلندر و دوری از ورود روغن به محفظه احتراق بسته به گونه موتور و قدرت و سوخت آن ممکن می باشد تعداد ۳ الی ۷ حلقه روی هر پیستون کارگزاری شود که در موتورهای بنزینی غالبا ۳ حلقه روی پیستون قرار میگیرد که ۲ رینگ بالا رینگهای فشاری نامیده میشوند و فشار ناشی از چگالی و احتراق را حبس کرده و مانع از رد کردن کمپرس میشوند و حلقه پایینی حلقه روغن نامیده میگردد که روغن مازاد از جداره سیلندر را پاک کرده و فقط یک فیلم روغن روی جدار سیلندر باقی میگذارد تا حرکت حلقه و پیستون را تسهیل کرده و اصطکاک را به حداقل مقدار ممکن برساند. در صورت شکسته شدن حلقه پیستون، صدای موتور تغییر کرده و گیرایی موتور کاهش پیدا می کند. اهمیت ترین نشانه شکستگی یا این که فساد حلقه پیستون، روغن سوزی می باشد که اهمیت اندازه گیری و تماشا کاهش مقدار روغن موتور در هر توشه تعویض و خروج دود به رنگ آبی، امکان تشخیص آن وجود خواهد داشت. فشار دیفرانسیل به حدکثر 15 بار می رسد. وارد شدن فشار به موتور و افزایش کارکرد آن، باعث فساد رینگ پیستون می شود و این امر سبب ساز عدم درزگیری مناسب و نفوذ سوخت می گردد. فشار ناشی از گازهای احتراق سبب ساز فشرده شدن حلقه به جداره سیلندر شده و به این رخ عایق ساخت می­شود. آن گاه از گرم شدن پیستون و انبساط بعد ها آن به شکل دایره در می آید و دارای لقی مقداری درون سیلندر حرکت میکند. از این رو به جهت تنظیم قطعات جنیون هیوندای و کیا از خدمات همین مرکز استفاده نمایید. درحالیکه پیشرانههای احتراق داخلی رایج بخشی از انرژی تولیدی خود را صرف پمپاژ مخلوط سوخت و هوا به درون و تخلیه گازهای خروجی به خارج میکنند.از پاراگراف مزایای پیشرانه OPE می توان به آلایندگی قلیل (به مهربانی سیستم احتراقی GCI) و ایجاد سادهتر و ارزانتر پیشرانه نسبت به نمونههای ساده اشاره کرد؛ زیرا سرسیلندر و مجموعه سوپاپها در این طرح حذف می شوند و دیگر نیازی به آنها نیست.حذف سرسیلندر عاملی میباشد که سبب ساز کمتر مساحت تراز نسبت به حجم پیشرانه و کاهش تلفات حرارتی میشود، در سرانجام انرژی بیشتری از احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل می گردد (بازده حرارتی بالا).
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن