پیستون موتور خودرو چیست؟

خودروهای امروزی عمدتا دارای مقادیر متعددی بوش و پیستون و سیلندر هستند که تعداد زیاد این قطعهها باعث افزایش قدرت و کشش خودرو میشود و همین عامل نیز سبب افزایش اهمیت آنها شدهاست. بنزین مخلوطی است از هیدروکربن های متفاوت که دارای ترکیبات مومی شکل و سنگین است. قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر با اتصال داشتن به شاتون حرکت رفت و برگشتی دارد.پیستون قطعه اصلی موتور است و زمان های موتور را به وجود می آورد.ضمنا نیرو های تراکمی و انبساطی ناشی از احتراق را تحمل می کند. در دورهای موتور پایین و در شرایطی که فشار کاری زیادی بر روی موتور نیست، انژکتورها در زمانی بسیار کوتاه باز و بسته شده و به این ترتیب مقدار بسیار کمی از سوخت به داخل سیلندر پاشیده میشود. تمیز بودن انژکتورهای سوخت برای عملکرد مناسب موتور، مصرف بهینه سوخت و کاهش آلایندگی ضروری است. برای این منظور بنزین مصرف نشده از انتهای ریل سوخت و از طریق شیلنگی جداگانه بار دیگر به باک بازمیگردد تا جریان سوخت برقرار شود. این فشار سوخت ثابت است و سیستم مدیریت موتور خودرو متناسب با نیاز موتور، زمان باز بودن انژکتورها را تغییر میدهد تا از این طریق میزان بنزین تزریق شده به موتور تغییر کند.

اما قصد داریم ذینفعان و واسطههای بازار را زیر یک چتر گرد هم آوریم تا منافع همه حفظ شود و درعینحال اکوسیستم بازار پیستون کاربراتور هم تغییر کند. این ذرات در زمان روشن بودن موتور به دلیل گرمای اطراف انژکتور به سرعت آب و سپس بخار میشوند اما پس از آنکه موتور خودرو خاموش شده و انژکتور سرد میشود بر روی بخشهای داخلی و خروجی انژکتور مینشینند و به مرور تشکیل رسوبی را میدهد که شکل، جهت و میزان پاشش سوخت انژکتور را تغییر میدهد و بدنه انژکتور را نیز کثیف میکنند. انژکتورها دارای یک فیلتر بسیار ظریف هستند که سوخت پیش از ورود به مجموعه انژکتور از آن عبور میکند تا برای آخرین مرتبه هرگونه ناخالصی داخلی آن پاک شود. این فیلتر بسیار ظریف بوده و ممکن است به مرور در اثر ذرات معلق داخلی بنزین بگیرد. در ایران انژکتور جزو قطعات حساس خودرو تقسیمبندی میشود هر چند در حالت عادی ممکن است انژکتور بدون مشکل چند ۱۰ هزار کیلومتر کار کند.

طراحی انژکتورهای سوزنی به صورتی است که الگوی پاشش مخروطی شکل را ایجاد کنند، اما در صورت تجمع رسوبات بنزین در قسمت سوزن انژکتور، ممکن است انتقال سوخت محدود شود و الگوی پاشش ایراد پیدا کند و در نتیجه، سبب رقیق شدن ترکیب هوا و سوخت شود. در موتورهای توربو، کثیفی انژکتورها سبب رقیق بودن مخلوط سوخت و هوا میشود که این امر موجب آسیب به موتور خواهد شد. پیستون از جدار سیلندر بیشتر گرم می شود و همین امر سبب می شود که باز هم بیشتر انبساط یابد . در حقیقت شکل بیضی پیستون و ایجاد لقی بین سیلندر و پیستون، در راستای جلوگیری از چسبیدن پیستون به دیواره سیلندر صورت میپذیرد. به علاوه گاهی ذراتی کوچک و یا محلول در بنزین از این فیلتر عبور میکنند که بعداً میتوانند بر روی سوراخ ریز خروجی انژکتور و یا فاصله میان سوزن انژکتور و دهانه آن رسوب کرده و میزان پاشش انژکتور را کم کنند. در چنین مواردی حروف C-L نشان دهنده فشار کم و C-H بیانگر (فشار بالا) خواهد بود. در نهایت تعمیر کار باید در زمان بستن اورینگهای بالا و پایین انژکتور دقت کند تا از نشتیهای احتمالی جلوگیری شود.

در نتیجه میزان آب رادیاتور باید به طور مرتب توسط راننده چک شود و در صورت نیاز به آن آب اضافه شود تا از مشکلات و خطرات احتمالی جلوگیری شود. انژکتور برخلاف بسیاری از سنسورهای موجود در موتور خودرو خرابی خود را به اطلاع ECU نمیرساند و برای بررسی خرابی احتمالی آن نیاز است انژکتور باز شده و کارکرد آن بررسی شود. برای این منظور کافی است لوله برگشت سوخت به باک را بیابید و آن را از موتور جدا کنید. در زمان بروز این اتفاق، اکسیژن ترکیب نشده با سوخت وارد اگزوز شده و حسگر اکسیژن، مخلوط سوخت و هوا را رقیق میخواند؛ در این زمان، ECU نسبت به پیام دریافتی واکنش نشان داده و سپس تحریک انژکتور را افزایش میدهد تا بنزین بیشتری پاشش کند. با بومی سازی ۸۰ درصدی قطعات نیروگاهی تولید برق در نیروگاه بندرعباس نسبت به مدت مشابه پارسال شش درصد افزایش یافته است. مدیرعامل نیروگاه بندرعباس در پایان افزود: نیروگاه بندرعباس با ۶ واحد تولیدی و با مجموع ظرفیت یکهزار و ۳۲۰ مگاوات ساعت بزرگترین نیروگاه جنوب شرق کشور است و ضمن تولید پایدار انرژی حیاتی برق و پشتیبانی از شبکه سراسری، بخشی از قطعات مورد نیاز خود را با تکیه بر دانش، تجربه و تخصص کارکنان خود طراحی و مورد ساخت و piston 3d model بازسازی قرار میدهد.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد حرکت پیستون در سیلندر لطفا از صفحه ما بخواهید.

ایندکسر