در تحلیل دینامیکی، شریان گاز و سیال درون لولههای هدرز به طور دقیق توسط نرم افزارهای مربوطه و بدون استفاده از ابزارهای فیزیکی مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد. اگر بخواهیم در مورد طراحی این موتور سیکلت سخن بگوییم ابتدا باید به نمای وحشی آن اشاره کنیم که هنگامی که از مقابل به آن می نگریم همه چیز بر ما معلوم می شود که این موتور سیکلت با راکب هرچند حرفه ای خود هم شوخی ندارد، طراحی چراغ های جلوی این موتور سیکلت به مانند نسل اول دو چراغ در مقابل هم با زاویه ای تند می باشد که درون آن دو چراغ های کریستالی زیبا، لامپ H7 قرار دارد و پرتو نور زیبای خود را شب به زیبایی نشان می دهد که مالک این موتور سیکلت آن را با نمونه زنون تعویض کرده و این باعث شده تا هرچه این موتور در نمای ظاهری وحشی بود دو برابر شود. تعویض فیلتر هوای فابریک با برند و حجم بهتر ، نصب کیت مکش و در نهایت از همه پرخرج تر و سختتر نصب توربو است البته که نصب توربو بر روی موتور B3 زیاد رضایتبخش نیست چراکه آلیاژهای مورد استفاده در ساخت قطعات موتور B3 توان تحمل فشارهای بالا مثل ۹ تا ۱۲ PSI را ندارد بنابراین استفاده از توربو نتایج خوب و چشمگیری را نشان نمیدهند .

این دقت ها از انتخاب جنس بدنه گرفته تا نحوه جوشکاری قسمت های مختلف آن شرایط خاصی را دارا است که باید رعایت شود . برای انتقال قدرت به محور جلو، باید پلوس خلاص کنهای دستی را از حالت Free روی حالت Lock قرار داد و دنده کمک را از حالت 2H روی 4H و یا 4L قرار داد. طراحی خاص و سطح صیقلی هدرزها که معمولا از جنس فلزاتی چون فولاد، استیل و آلیاژهای بسیار گران قیمت ساخته میشوند به خروج سریع و پر فشار گازهای سوخته شده حاصل از احتراق یاری می رساند و به تنهایی در حدود 5 تا 10 درصد به قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه خودروهای معمولی می افزاید.از سوی دیگر اصطکاک کمتر و افزایش قدرت پیشرانه در دورهای پایین، می تواند در کاهش مصرف سوخت نیز موثر باشد.بنابراین هدرز در واقع یک قطعه بازنگری شده است که به جای منیفولدخروجی چدنی خودروها نصب میشود.یکی از مزایای هدرز ها ، نصب ساده آن هاست که به راحتی در هر مغازه مکانیکی یا اگزوز سازی قابل انجام است اما طراحی و ساخت یک هدرز حرفه ای و کارا بر خلاف نصب آن به هیچ وجه ساده نیست.در دنیای امروزی طراحی بهینه اجزای تیونینگ موتور، تنها به کمک شبیه سازی بسیار دقیق پیشرانه در محیط نرم افزارهای حرفه ای چون GT POWER امکان پذیر است.از سوی دیگر ساخت هدرز ها نیز باید به صورت کاملا دقیق توسط دستگاه های مخصوص خم کاری لوله انجام شود و کیفیت عملیات جوش کاری و ماشین کاری نیز تاثیر انکار ناپذیری بر روی قابلیت های نهایی محصول خواهد داشت.

۳۳۰,۰۰۰ تومان. سر پلوس معمولی عظام پراید. 11-میل تعادل ماشینو خشک میکنه ولی صدای کوبش تو دست اندازی های شدید؛ کمتر میشه و ضمنا تعادل تون خوب میشه مخصوصا سر پیچ ها. مرکز تیونینگ «هامان» یکی از پرآوازه ترین تیونرهای دنیاست که همواره دستی به سر و گوش خیلی از اتومبیل های کمپانی های معروف دنیا می کشد و غالبا آن ها را به اعجوبه های متفاوتی بدل می کند که قیمت هایشان مانند سرعت و قدرتشان سر به فلک می زند. تعویض میل سوپاپ و میل لنگ و سوپاپها نیز برای این مدل امکان پذیر است.لازم بهذکر است که دلیل حضور کم پراید با موتور B3 در پیستها هزینه بالای تیونینگ بوده و به صرفه نیست که بخواهیم تمام مراحل بالا را از قبیل تعویض فلایویل ، نصب هدرز ، کیت مکش ، حجم زنی و تعویض میل سوپاپ و سوپاپ را صرفا برای افزایش ۱۰ تا ۱۵ اسب بخاری قدرت انجام دهیم . در ابتدا پراید با موتور B3 در داخل کشور عرضه شد و تا قبل از اینکه موتورهای پراید توسط سایپا به عنوان یورو۴ معرفی شوند ، سایپا هم از موتورهای B3دراین خودرو استفاده میکرد .

موتور M13 توانی برابر ۷۱ اسب بخار و گشتاور ۱۰۸ نیوتن متری دارد که این اعداد و ارقام ، اطلاعات رسمی است که سایپا برای این خودرو اعلام کرده است ، جالب است بداتید که تستهای داینومومتری که از پرایدهای فابریک یورو۴ گرفته میشود صداقت این ادعا را تایید نمیکند. دست یافتن به این اعداد و ارقام شاید با استاندارد های امروزی همخوانی نداشته باشد ولی برای موتوری که در گذشتههای نسبتا دور تولید شدهبوده است قابل قبول میباشد.موتورهای جدید پراید که از استاندارد یورو۴ بهره میبرند با نام M13 شناخته میشوند. برای انجام این کار کاتالیزور به عنوان یه مانع و سد در مسیر تخلیه سریع گازهای داغ، شناخته میشود که باعث کاهش محسوس توان خودرو نیز میشود. همانطور که پیش از این اشاره کردیم قدرت موتور B3 با وزن پراید تناسب خوبی دارد و با کوچکترین بهبود در قدرت آن حس رانندگی متفاوتی را به راننده القا میکند .نمیتوان از وزن کم پراید در تغییر محسوس افزایش نسبت قدرت به وزن آن چشم پوشی کرد .

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت خرید هدرز پراید.