نسخه مجهز به گیربکس خودکار تویوتا ۸۶ با تکنولوژی EyeSight Driver Assist شرکت سوبارو به دست مشتریان خواهد رسید. این موتور در ۸۶ طوری تنظیم شده که توانایی تولید ۲۳۲ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارا بوده و در همکاری با گیربکس شش سرعته خودکار یا نمونه شش سرعته دستی چرخهای عقب را به حرکت وادار میکند. تویوتا نیز مجبور شد زمان رونمایی کراساوور کوچک خود را تغییر دهد و گفته بود که ممکن است رونمایی این خودرو را برای چند هفته یا ماه به تعویق افتد. یاریس کراس قرار بود در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شود. به تازگی تصاویری از نسخه GR کراس یاریس نیز منتشر شده که بر جذابیت های این محصول تازه وارد افزوده است. تویوتا یاریس به تازگی صاحب یک نسخه ویژه و پرقدرت به نام GRMN شده است تا بتواند در بازار مملو از خودروهای هاچ بک قدرتمند، به رقابت بپردازد. آنطور که اعلام شده، به لطف استفاده از مواد سبکوزنی مثل آلومینیوم در پنل سقف و گلگیرها، مهندسین تویوتا توانستهاند مرکز ثقل ۸۶ ۲۰۲۲ را پایین نگه دارند. با تکیه بر این قوای محرکه، تویوتا ۸۶ برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون، به ۶.۳ ثانیه زمان نیاز دارد.

توان 107 اسب بخار و دور موتور 6000 هزار دور در دقیقه از دیگر ویژگی های فنی سدان 2014 می باشد که سرعت صفر تا به 100 رسیدن خودرو را به 11 ثانیه می رساند. در حالی که سدان یاریس فضای بار خوبی دارد، اما فضای هاچ بک کمتر از رقبا است. شرکت تویوتا این خودرو را در دو نمونه هاچبک و صندوقدار (سدان) روانه بازار جهانی کرده که با استقبال خوبی روبرو شده است. مدلهای GR Sport و GRMN احتمالاً برای تویوتا یاریس ۲۰۲۰ وجود خواهند داشت، اما نسخهای قدرتمندتر با نام WRC برای اولینبار به مدلهای اسپرت یاریس میپیوندد. پیشروی ویروس جهانگیر کووید-۱۹ و بحرانهایی مانند کاهش عرضهٔ نیمههادیها (که در ماشینهای الکترونیکی به کار میرود)، باعث شد که عرضه و تقاضای ماشینهای نو در سال ۲۰۲۰ با سقوط روبرو شود. نیروبخش تویوتا ۸۶ هم همان موتور ۲.۴ لیتری تخت به کار رفته در سوبارو BRZ است. لازم به ذکر است تمامی مدلهای یاریس از بستهی ایمنی تویوتا بهره مندند، این بسته شامل سیستم پیشگیری از برخورد و هشدار خروج از خط است که راننده را نسبت به موقعیت خودرو بر روی خطوط آگاه می کند. خرید تویوتا یاریس هاچ بک 2016 نیز باقیمتی حدود 280 تا 330 میلیون تومان ممکن است.

گفته میشود نسخه تنفس طبیعی است این خودرو نیز در آینده راهی بازار خواهد شد ولی فعلا با توجه به ظرفیت بازار داخل این خودرو با یک قوای محرکه بر روی خط تولید خواهد رفت. سایپا یدطولایی در طراحی کردن خودروهای عجیب دارد و گویا مشخصه اصلی که این خودروساز بر روی آن دست میگذارد جلوپنجره است. البته وجود یک صفحه نمایشگر در قسمت میانی داشبورد این خودرو، آن را مدرن جلوه میدهد. تمامی مدلهای یاریس به یک صندلی راننده مجهز شدهاند که قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد، از سویی دیگر فرمان را هم میتوان به سمت بالا و پایین تنظیم کرد؛ رانندههای قدبلندتر البته ممکن است مشکلاتی با موقعیت رانندگی آن داشته باشند و بازهای که فرمان و صندلی قابل تنظیم است برای آنها کافی نباشد. در سیستم حرکتی آن از یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک تیپترونیک استفاده شده است، جالب است بدانید که این خودرو میتواند حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای آن ۱۳.۲ ثانیه است. البته Fortuner تنها مدلی از تویوتا در اندونزی نیست که تحت نام Gazoo Racing قرار گرفته است، زیرا سوپرمینی یاریس نیز به عنوان GR Sport در دسترس است.

البته همان گونه که بارها در مطالب مختلف خود به آن اشاره کردهایم، خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت بازارهای جهانی در بازار خودروی ایران چندان هم اقتصادی و ارزان قیمت نیستند. البته که شاهین بهترین تلاش سایپا برای تولید یک خودرو ملی است اما حقیقتا هیچ شباهتی بین این خودرو و گونه در حال انقراض شاهین ایرانی یافت نمیشود. با بررسی شاهین میتوان ادعا کرد که این خودرو حاصل تلاش سایپا در بهروزرسانی یک محصول ایمن با پلت فرم ملی است. نسخهی موجود از خودروی Mazda 2 در ایران به نسل سوم این محصول تعلق دارد و تا مدتی قبل توسط شرکت بهمن در داخل کشور مونتاژ میشد. ناگفته نماند که در خودروهای پیشرفته و بهروز، یک سنسور در نزدیکی لنتها وجود دارد. این مدل دارای تودوزی چرمی در تمام قسمت های کابین، درب فضای بار الکترونیکی با سنسور ضربه ای، هد آپ دیسپلی، ترکیب رنگ دو رنگ و رینگ های جدید 18 اینچی آلیاژی است. برای دستیابی به این هدف، نمایشگر ۷ اینچی سیستم اینفوتینمنت در مکانی تعبیه شده که راننده کمترین نیاز را برای برداشتن نگاه خود از مسیر مقابل دارد. نسخه دنده دستی شاهین به امکانتی نظیر فرمان هیدرولیک، ترمز دیسکی جلو و عقب، ABS، EBD و BAS، رینگ ۱۵ اینچی فولادی (آلومینیومی سفارشی)، نشانگر تعویض دنده، دو کیسه هوا، استارت دکمهای، حسگر پارک عقب، حسگر نور، چراغ روشنایی روز، چراغ هدایت تا منزل، استاندارد ایزو فیکس، سیستم تهویه دستی و تریم داخلی پارچهای مجهز است.